onsdag 3 oktober 2012

Vandringsresan till Mallorca

Halvtid idag.

Vår vandringsresa med PRO till Mallorca gick med Grand Tours till Palma Nova med invartering på Viva Palmanova. Tidig avresa söndag morgon kl 6.15 och jag tänkte mig ett Arlanda om inte folktomt så i alla fall rätt lugnt, men det var nästan mer folk i avgångshallen än det brukar vara.

Dag1, mest på bra stigar
No problemas med resan , Ulla från Grand Tours mötte oss vi fick all information vi behövde inför våra vandringar. Bara 12 i gruppen var bra för oss och där träffade vi bl.a. ett par Västeråsare som bor ett par hundra meter från oss hemma i stan. En kort summering av våra första dagar (jag ska skriva en utförligare utvärdering av hela resan när jag kommer hem):

Dag 1 blev en enkel vandring som uppmjukning, bara 12 km men det tog nästan hela dan med en rejäl lunchpaus på en trevlig bykrog.

Skönt med ett dopp efter vandringen
Dag 2 inte så mycket längre men rejält mycket jobbigare vandring längs en gammal handelsväg över bergen runt Valdemossa. Varmt och svettigt - det går åt mycket vatten. Trine vare reseledare idag och vi stannade stup i ett för att kolla växter och titta på utsikten.

Dag 3 är just avverkad och var också svettig och lika lång i tid, men idag var det stadsvandring i Palma som förstås är jobbig på ett annat sätt. Varmt, en bra bit över 25.

Dag 4-5 är kvar och kommer också att bli jobbiga i värmen. 10-12 km låter inte så mycket, men det tar nästa hela dan med alla stopp. I morrn ska det visst bli tid till ett dopp också och picnic på något fint ställe.

Ulla o Trine från Grand Tours är riktiga Mallorca-kännare, båda har bott här hur länge som helst. Jag ska skriva en fullödig "rapport" när jag kommer hem.            
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar