tisdag 20 mars 2012

Weekend i Istanbul

Nej, jag hann inte fram till fotbollsmatchen som jag tänkt, men andra halvlek hann jag se. På TV på en sportbar. "Alltid något " sa han som såg Åmål. 2-2 och Elmander gjorde ett mål och passade till det andra.

Blå Moskén
Men jag hann se desto mer av Istanbul så mycket man nu hinner med på två korta dagar. Men med vännen Erdogan Bele som reseledare hade seniorspinninggruppen från Actic det fantastiskt väl förspänt. Vi hade egen guide med oss hela tiden. Han berättade om turkisk historia, han pratade med biljettförsäljare (så att vi fick bra priser) han pratade  restaurangfolk (så att vi fick extra god mat) han förklarade hur vi skulle göra på spårvagnen   etc etc. En sån förmån när man reser i grupp att ha hjälp av en så kunnig reseledare.

Topkapi Palace
Några exempel på vad vi hann med på två intensiva dagar:

Blå Moskén förstås, det är nog det första jag tänker på när nån säger Istanbul. Vi började där. Och fortsatte sen med Topkapi, sultanens palats där. Det var allt vi hann/orkade med på en dag. Och ändå tog vi det för snabbt, jag skulle behöva komma tillbaka minst en gång till för att se mer.

Båttur på Bosporen
Nästa dag ägnade vi mest åt en tur på Bosporen, Vi tog långa turen, 6 timmar inklusive fisklunch på den asiatiska sidan, i den lilla byn Anadolu Kavagi som mest består av fiskrestauranger, men med både bra priser och god fisk.

Och så vågade jag min in i Grand Bazar där jag hört att det är så lätt att gå vilse, men det gick fint. Inga påträngande försäljare som jag trott, så det var OK att gå runt där. Jag prutade hyfsat, men det är klart att jag borde väl prutat mer. Och nog är det lättare att handla med fasta priser och prisinformation på varorna.

Grand Bazar
Så mycket mer än det här hinner man inte med på en så här kort weekend, och det är väl det som är meningen. Så att man ska åka tillbaka igen förstås.

Avslutningsmiddag på hotellet förstås och i morgon sitter vi på spinningcyklarna igen. Och börjar planera nästa fotbollsresa?       

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar